המחוון ספידומטרים
הפלד 25, חולון, Israel
Whatsup 0548916066 ווטסאפ בלבד
ABS מחשב
מחשב מערכת בלימה
ABS מחשב
ABS (Anti-lock braking system) – מערכת למניעת נעילת גלגלים
תפקידה העיקרי של המערכת הוא למנוע מצב שבו הגלגלים ננעלים בזמן בלימת חירום ועל ידי כך איבוד שליטה ברכב.
ABS בלחיצה חזקה על דוושת הבלם במקרה חירום כח הבלימה שאנו מפעילים על הבלמים עולה על כח האחיזה של הצמיגים, במצב הזה ללא הגלגלים ינעלו הרכב יחליק לכיוון הנסיעה ללא אפשרות לשלוט בהיגוי ,מרחק העצירה יתארך ויחשוף אותנו לסכנה לתאונה.
מערכת ה ABS מסייעת במצבים אלו בכך שהיא יודעת לנטר את מהירות הגלגלים ע"י חיישנים שממוקמים בכל גלגל ולזהות איבוד אחיזה. במצב כזה המערכת יכולה לנעול ולשחרר כל גלגל בהתאם לצורך ועל ידי כך להביא לשליטה מלאה ברכב תוך כדי מתן אפשרות היגוי ,הגברת כח העצירה וקיצור מרחק הבלימה.
מחשב ה ABS מקבל נתוני מהירות מכל גלגל ונתון מדוושת הבלם.
אם מזהה החלקה, ידאג לסגור ולפתוח את הבלם בגלגל המחליק כדי למנוע החלקה או סיבוב של כל הרכב.
ESP (Electronic stability program) – מערכת בקרת יציבות
החל משנת 2010 כל הרכבים בישראל מצויידים בנוסף ל ABS גם במערכת .ESP
תפקידה העיקרי של המערכת הוא למנוע אובדן אחיזה של הרכב בסיבוב או לתקן את הרכב במצב בו הרכב נזרק לתוך הסיבוב או מחוצה לו והחזרתו לנתיב הנסיעה על ידי שליטה בבלמים ובכח המנוע, למעשה המערכת יודעת בדיוק איזה גלגל לבלום ואיזה גלגל לשחרר כדי להביא לפעולה זו.
המערכת מקבלת מידע מחיישן זוית הגה ,חיישני מהירות בגלגלים ,חיישני תנודות הרכב (תאוצה וכוח צידי) ,חיישן לחץ הבלמים ובנוסף מקבלת מידע ממחשב המנוע והגיר ולמעשה המערכת יודעת בדיוק מה קורה לרכב בכל רגע נתון כדי לחשב בדיוק מירבי את הפעלת הבלמים ושחרורם בעת הצורך.
מלבד הABS ו ESP שהם המערכות העיקריות באותה היחידה קיימות עוד מערכות שנוספו במהלך השנים ע"י רוב היצרנים:
לסוזוקי ABS תיקון מחשב
גרנד ויטרה
TCS (Traction control system) – מערכת בקרת החלקה
תפקיד המערכת למנוע "פרפור" והחלקה של הגלגלים בהאצה. במידה וגלגל מניע מחליק עקב העדר אחיזה המערכת תפחית את כח המנוע ואפילו תפעיל ותשחרר את הבלמים כדי לשלוט במהירות הגלגל ולשאוף להביאו למהירות המקסימלית האפשרית ללא החלקה ולאפשר לרכב להתקדם בבטחה ובמהירות.
(Electronic brake distribution) EBD – מערכת לחלוקת כח הבלימה
תפקיד המערכת לחלק את עומס הבלימה בצורה מיטבית לכל גלגל בהתאם לאחיזתו על מנת לאפשר עצירה בטוחה וחלקה. לדוגמא: שהרכב נוטה הצידה בסיבוב אחיזת הצמיגים החיצוניים לסיבוב גדלה וקטנה בפנימיים. המערכת מזהה את זה, מגבירה את הלחץ בגלגלים החיצוניים ומקטינה בפנימיים בהתאם ובכך מאפשרת עצירה טובה יותר ובטוחה ללא סיכון להחלקה של הגלגלים. המערכת יודעת גם לחלק את עומס הבלימה בהתאם למטען או הנוסעים שעל הרכב כדי לקצר את מרחק העצירה ולמנוע סיבסוב של הרכב בבלימה פתאומית.
EBA/ BAS (Emergency brake assist)– מערכת עזר לבלימת חירום:
תפקיד המערכת לסייע לנהג בתגבור עומצת הבלימה בבלימת חירום. המערכת יודעת לזהות שהנהג מבצע בלימת חירום על ידי ניטור של חיישן לחץ הבלמים,חיישן תאוצה וחיישני מהירות הגלגלים ובהתאם לצורך המערכת מגבירה את לחץ הבלימה כדי לקצר את מרחק העצירה בעיקר אם הנהג אינו לוחץ חזק מספיק על דוושת הבלם, בנוסף המערכת מאפשרת תנועתיות ותחושה של שליטה בדוושת הבלם.
פעולות נוספות של מערכת ה ABS/ESP
-שימוש במערכת ה ABS לבלימה בנהיגה אוטונומית. בנהיגה אוטונומית הרכב משתמש ברדאר ו/או מצלמות ומידע שזורם בין המחשבים השונים ברכב כדאי לאפשר נהיגה באופן עצמאי כאשר הרדאר והמצלמות מזהים סכנה ופוטנציאל התנגשות המידע נשלח אל מחשב ה ABS שמגיב בבלימה.
-שימוש ב ABS למערכת בלימת חירום אוטונומית (AEB) . במערכת לבלימת חירום אוטונומית קיימת התראה בפני הנהג במידה והרכב מתקרב בצורה מסוכנת לפגיעה בבן אדם או רכב מלפניו. במידה והנהג לא מגיב כראוי המערכת שולחת מידע ל ABS שמגיב בבלימה או בהגברת הבלימה ועזרה לנהג כדי למנוע תאונה או לצמצם באופן משמעותי את מהירות הפגיעה.
-שימוש במערכת כ TPMS לזיהוי לחץ אוויר נמוך בגלגל ע"י הבדל במהירות הגלגל עקב שינוי בהיקף שנגרם כתוצאה מירידת האוויר.
-שימוש במערכת כדפרנצאיל מוגבל החלקה. כאשר גלגל מאבד אחיזה בנסיעה על משטח חלקלק כמו בוץ או חול כל כח המנוע הולך לגלגל ללא האחיזה מה שגורם לרכב להיתקע ולא להתקדם. המערכת במצב כזה עוצרת את הגלגל המחליק ע"י הפעלת הבלם והכח נשלח אל הגלגל האוחז ובכך מתאפשרת תנועה בדומה לדיפרנציאל מוגבל החלקה.
-שימוש במערכת לבלימת חירום בנסיעה לאחור. ברכב עם המערכת מותקנים חיישנים או מצלמות לנסיעה לאחור שמזהים ומתריאים על סכנה לפגיעה ,במידה והנהג אינו בולם בזמן המידע נשלח אל ה ABS שמגיב בבלימת חירום.
-שימוש במערכת בבקרת שיוט אדפטיבית - כאשר הרכב עוקב אחרי הרכב שלפנים ע"י שימוש ברדאר ומצלמות המערכת בולמת בבטחה את הרכב בהתאם לצורך.
-שימוש במערכת לעזרה לנהג בזינוק בעליה. כאשר הרכב בעליה חיישן התנודות מזהה זוית שמצריכה התערבות של ה ABS שמפעיל את הבלמים כאשר הנהג מוריד את הרגל מהברקס ומשחרר אותם כשאר הנהג לוחץ על דוושת התאוצה.